ازدواج - گل نرگس

بررسی مسائل ازدواج - مشکلات ازدواج - آمار طلاق - مدیر فرزانه شکاری

ازدواج - گل نرگس

بررسی مسائل ازدواج - مشکلات ازدواج - آمار طلاق - مدیر فرزانه شکاری

♥ خانواده (۲)

تشویق مردان به انجام کارهای خانه

این روزها پرسش مهمی که اکثر خانم ها در زندگی مشترکشان پاسخ مناسبی برای آن نمی یابند این است که چگونه می توانند شوهران خود را به انجام کارهای خانه تشویق نمایند. در این مورد همه ی ما تقریباً اتفاق نظر داریم که کم تر مردی را می توان پیدا کرد که برای انجام کارهای منزل و امور خانه داری داوطلب شود. البته مردان از داشتن یک خانه ی تمیز و مرتب لذت می برند ولی برای به وجود آوردن این وضعیت تلاشی نمی کنند. البته عدم تمایل برای مشارکت در کارهای منزل از طرف مردان به این معنی نیست که زنان هم واره باید تمام مسئولیت های خانه را به دوش بکشند بلکه خانم ها می بایست وظایف داخل خانه را مدیریت نموده و از همسرشان درخواست نمایند تا آن ها نیز در انجام کارهای منزل مشارکت کنند. بیشتر زنان خواهان مسئولیت های یکسان برای زنان و مردان در انجام امور خانه هستند و حاضرند در این راه، مبارزه هم بکنند ولی بهتر است که به جای مشاجره و مبارزه با مذاکره و گفت و گو، این مشکل را حل نمایند. زنان باید توجه داشته باشند که با در نظر گرفتن چند نکته ی ساده و کلیدی می توانند مردان را به مشارکت در کارهای خانه تشویق کنند. به عنوان مثال درخواست خود را از مرد به شیوه ای محترمانه و دوستانه مطرح نموده و از انتقاد و قضاوت بپرهیزید. موضوع را به گونه ای بیان دارند که انگار نیازمند کمک هستند. همواره سعی کنند آرام و متین باشند و به صحبت های همسرشان گوش فرا دهند حتی اگر با او موافق هم نیستند. چرا که برخی از مردان ترجیح می دهند تا خود نوع کاری را که باید انجام دهند، انتخاب نمایند و در انجام کارهای شان نظارت هم نشود. البته این انتظار در گذشته از مردان وجود نداشت ولی اکنون با تغییر الگوی زندگی به ویژه در شهرها زمان مشارکت آنان انجام امور منزل الزامی است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

روز خانواده

در مورد نظام خانواده و امور مرتبط به آن تا کنون سازمان ملل متحد و مجامع، مختلف اهتمام ویژه‌ای داشته اند چنان که خانواده را به عنوان واحد مبنایی جامعه دانسته و از اینرو نیازمند توجه ویژه می پندارند. هم چنین آن ها معتقدند که حمایت و مساعدت‌ های گسترده از خانواده می تواند در اجتماع بسیار کارساز باشد. در همین رابطه سازمان ملل متحد اقداماتی انجام داد که از جمله ی آن ها می توان به تعیین سال ١۹۹۴ به عنوان سال بین المللی خانواده اشاره کرد. این سال با عنوان "خانواده و منابع و مسئولیت‌های در حال تحول" در جهان معرفی شد. و به عنوان فرصتی مطرح گردید تا نیازها و ضرورت‌های همه خانواده‌های سراسر جهان در آن مد نظر قرار گیرد. از جمله اهداف این سال، کمک به برقراری تساوی میان زن و مرد و برابری مسئولیت‌ های خانواده بود. همچنین برنامه‌هایی در سطوح محلی، ملی و منطقه‌ای در این راستا انجام گردید. پس از آن روز خانواده نیز معین شد به طوری که در همان سال ١۹۹۴، روز ١۵ "می‌" به عنوان روز بین‌المللی خانواده و با هدف افزایش آگاهی در موضوعات مرتبط با خانواده و ترغیب دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی، برای انجام اقدامات مقتضی اعلام گردید. در سال ۲٠٠۴، مجمع عمومی سازمان ملل دهمین سالگرد سال بین‌المللی خانواده را جشن گرفت و دبیرکل این سازمان اهداف این بزرگداشت را به شرح ذیل اعلام کرد.

١. افزایش آگاهی در مورد مسائل مرتبط با خانواده در میان دولت‌ها و بخش های خصوصی؛

۲. گسترش ظرفیت مؤسسات ملی برای تصویب، اجرا و نظارت بر سیاست‌های مرتبط با خانواده‌؛

۳. هماهنگی تلاش‌ها برای پاسخ به معضلات تأثیرگذار بر خانواده‌؛

۴. تمرکز بر وضعیت و ضرورت‌های خانواده و تشخیص مسائل و معضلات آن ها؛

۵. تقویت اثربخشی تلاش‌های محلی، ملی و منطقه‌ای برای اجرای برنامه‌های مرتبط با خانواده؛

۶. بهبود همکاری میان سازمان‌های ملی، بین‌المللی و خصوصی در حمایت از خانواده؛

در همین راستا و در بیستمین سالگرد روز بین‌المللی خانواده در سال ۲٠١۴، بهترین فرصت برای ارزیابی و تمرکز مجدد بر نقش خانواده در توسعه، بازنگری چالش‌ها و ارائه راهکارهای مقتضی؛ اعلام شده است. در واقع با توجه به تحولات سریع اقتصادی- اجتماعی، و فرهنگی خانواده‌ها در اجرای مسئولیت‌های متعدد خود با معضلات زیادی مواجه هستند چنان که ایجاد توازن و تعادل میان کار و مسئولیت‌های خانوادگی و حفظ ارتباطات میان‌ نسلی به مرور دشوارتر می‌شود. با توجه به این معضلات، در بیستمن سالگرد روز بین‌المللی خانواده قرار است مواجهه خانواده ها با فقر، تضمین توازن میان کار و خانواده و پیشبرد همبستگی اجتماعی، مد نظر قرار گیرد. که البته تحقق این مهم بدون همکاری بخش‌های مختلف؛ از جمله کارگزاران دولتی و مؤسسات غیردولتی و  NGO‌ها میسر نخواهد بود. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------