ازدواج - گل نرگس

بررسی مسائل ازدواج - مشکلات ازدواج - آمار طلاق - مدیر فرزانه شکاری

ازدواج - گل نرگس

بررسی مسائل ازدواج - مشکلات ازدواج - آمار طلاق - مدیر فرزانه شکاری

چند تفاوت مهم در ارتباطات کلامی بین زن و مرد

 

موقعیت و زمان اختصاص داده شده برای صحبت و یا شکایت از سوی زنان، نقش مهمی در موفقیت آنان برای جلب نظر مردان، جهت گوش دادن به سخنان آن ها دارد. البته، مطمئناً انتقاد از مرد خسته ای که تازه از سرکار برگشته، امری اشتباه و نادرست بوده که در کل زن را هم به خواسته اش نمی رساند پس بهتر این که این کار در زمان مناسبی که مرد کاملاً آرام و آماده ی پذیرش صحبت است، انجام گیرد. حال با این مقدمه به ذکر٣  مورد از تفاوت های مهم موجود در ارتباطات کلامی بین مردان و زنان می پردازیم.

١. یکی از موارد بسیار مهمی که موجبات غر زدن خانم ها را فراهم می آورد، نیاز زن به صحبت کردن می باشد. زنان حدوداً ٣ برابر مردان سخن می گویند که این خود سبب احساس نیاز بیش تر به صحبت کردن را در فرد ایجاد می کند. اصولاً خانم ها با سخن گفتن، آرام می گیرند به گونه ای که تمامی اضطراب ها، غصه ها و نگرانی های شان را با آن از بین می برند و البته مردان هم بدان توجه زیادی ندارند. اکثر آقایان گمان می برند که صحبت کردن زنان به خاطر کمبودهای مادی می باشد لذا هر چه زنان بیش تر غر می زنند، مردان بیش تر، وقت شان را به کار اختصاص می دهند، در نتیجه خانم ها بیش تر احساس نارضایتی می کنند و غر می زنند و این زنجیره ی اشتباه هم چنان ادامه می یابد. مردان بهتر است بدانند که نیازهای زنان همیشه مادی نیست و آنان گاه محتاج توجه، دقت و گوش دادن به سخنان شان هستند و این در حالی ست که آقایان با سکوت و تنهایی به آرامش می رسند و قادرند با آن نگرانی ها و مشکلات شان را فراموش کنند و یا برای آن راه حل بیابند. آگاهی به این امر می تواند به زوجین کمک نماید تا به گونه ای برنامه ریزی کنند که "نیاز زن به صحبت کردن" با "نیاز مرد به سکوت و تنهایی" هر دو با هم و در شرایط بهتر برآورده شوند. برای رسیدن به این نتیجه ی مطلوب بهتر است زنان بلافاصله بعد از برگشت همسرشان از سرکار، مدتی او را تنها بگذارند تا اسباب راحتی و آسایش او فراهم آید. این امر به نوبه ی خود باعث می شود تا مرد دوباره نیرو و توان لازم را به دست آورد و سپس زمانی را برای صحبت و گفت و گو با همسرش اختصاص دهد.

۲. غالباً زنان دوست دارند که به صحبت های شان گوش داده شود نه این که راه حل به آنان ارائه گردد. این در حالی ست که مردان به حکم طبیعت خود یعنی "یافتن راه حل جهت همه ی مشکلات"، برای مسائل مطرح شده ی همسرشان هم فوراً به دنبال راه حل می گردند که البته این موضوع می تواند موجبات ناخشنودی و ناراحتی زن را فراهم آورد. مردان می اندیشند که زنان برای دریافت کمک به آن ها مراجعه می کنند پس با ارائه ی آن، منتظر تشکر از جانب زن هستند. در عین حال، گاهی اوقات هم خانم ها مشکلات شان را به این دلیل بروز می دهند که از جانب مرد مورد بی توجهی بوده اند و یا فکر می کنند که به آن ها اهمیتی داده نشده و همسرشان دیگر او را دوست ندارد. برای جلوگیری از سوء تفاهم به وجود آمده، بهتر است که زن قبل از آغاز صحبت به مرد بگوید "دوست دارم فقط به حرف هایم گوش بدهی". مردان متوجه باشند که گاهاً غر زدن خانم ها جنبه ی یادآوری و دل واپسی دارد البته زنان هم نباید در این زمینه بیش از حد اغراق کنند و در بازی با کلمات ماهرانه عمل نمایند. به عنوان مثال به جای "ببین! یادت نره خرید کنی این چندمین باره که دارم می گم ها" بگویند "عزیزم می دونم که سرت خیلی شلوغه، برگشتنی خرید یادت نره، می دونم که فراموش نمی کنی."

٣. بهتر است که خانم ها برای تأثیرگذاری بیش تر بر آقایان و فرار از اتهام غرغرو بودن، به جای کلمه ی "تو" از لغت "من" در صحبت های شان استفاده نمایند. مثلاً به جای "تو به من بی توجهی؛ تو من را درک نمی کنی؛ تو همه مسئولیت ها را بر دوش من گذاشتی" بگویند "احساس می کنم من را درک نمی کنی؛ و یا من حس می کنم در انجام کارها تنها مانده ام". به کارگیری این جملات به مراتب حالات دفاعی کم تری را در مردان به وجود می آورد و می تواند زمینه ی مناسب تری را برای آغاز گفت و گو فراهم سازد. زوجین باید به گونه ای در مورد اختلافات شان با یک دیگر صحبت کنند که در آن، هر دو به صمیمیت و احترام بیش تری دست یابند و هر یک با بازنده نشدن به رضایت کامل برسند. به یاد داشته باشید که "غر زدن" نه تنها هیچ کمکی به شما نمی کند بلکه زندگی را به کام شما، همسر و فرزندان تان هم تلخ می سازد. پس تا حد ممکن از غر زدن بپرهیزید و با تلاش از روش های درست، منطقی، شفاف و صریح برای بیان خواسته یا احساس خود استفاده نمایید.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا پنج‌شنبه 29 تیر 1396 ساعت 11:35 http://alireza5.blogsky.com

دوست گرامی سلام :
با مطلب جدید آپ هســـتم .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.