ازدواج - گل نرگس

بررسی مسائل ازدواج - مشکلات ازدواج - آمار طلاق - مدیر فرزانه شکاری

ازدواج - گل نرگس

بررسی مسائل ازدواج - مشکلات ازدواج - آمار طلاق - مدیر فرزانه شکاری

هفت تفاوت بزرگ و مهم در ازدواج های مدرن و سنتی


اگر فرایند خواستگاری در دوره ی نامزدی درست انجام گیرد، امکان شناخت هر دو طرف از یک دیگر به طور کامل فراهم است و به ارتباط های پیش از ازدواج نیازی نیست. اما آشنایی های مدرن امروزی که غالباً طولانی و بلند مدت هم هستند پیامدهای منفی بسیاری دارند؛ گذشته از آن که شناخت چندانی به طرفین نمی دهند، تنها یک حس وابستگی و علاقه ی کاذب ایجاد می کنند که می تواند در زندگی آینده ی زوجین مؤثر بوده و آن را به خطر اندازد. برای مثال:  

١. در خواستگاری، همه ی اعضای خانواده حضور دارند و ارزیابی به شکل جمعی و با استفاده از تجربه چندین ساله صورت می پذیرد که نتیجه ی آن دقیق و به صلاح تر خواهد بود. اما در آشنایی های مدرن این شرایط وجود ندارد.

٢. در یک مراسم رسمی، بزرگ ترها و والدین بدون دخالت احساسات و تنها بر اساس مصلحت اندیشی، مسائل جانبی از جمله شغل، موقعیت اجتماعی و سلیقه و مذهب طرف مقابل را جویا می شوند. در حالی که در ارتباطات جدید، جوان ها تنها به هم می اندیشند و از این مسائل غافلند. به بیانی دیگر، در خواستگاری، شناخت، جمعی و با استفاده از چشم، گوش و عقل صورت می پذیرد ولی در ازدواج های مدرن غریزه و برداشت شخصی حکم فرماست.

٣. در خواستگاری، تبادل صحبت ها ریشه دار و عقلانی است اما در دوستی های امروزی، پیام ها، صرفا احساسی و عاطفی بوده و شناخت برای زندگی مورد غفلت قرار می گیرد؟!

٤. در مراسم رسمی دو طرف می کوشند از محورهای اصولی طراحی شده برای ازدواج تخطی نکنند؛ در حالی که در آشنایی های مدرن اگر سؤال یا درخواستی هم پیش بیاید بی درنگ از موضوع دور و وارد مقوله های عاطفی خواهد شد.

٥. در امر خواستگاری تمام گفته ها ثبت و به دقت تجزیه و تحلیل می شود تا بر اساس محور تفکر و تعقل تصمیم گیری گردد. حال آن که در ازدواج های مدرن خیلی از خواسته ها از پیش پذیرفتی است.

۶. در یک درخواست رسمی امکان کنترل و تحقیق قبل از خواستگاری وجود دارد در صورتی که در فرآیند مدرن طرفین خیلی از حقایق مهم را از یک دیگر پنهان کرده و براساس سلیقه و علاقه ی طرف مقابل رفتار می نمایند.

٧. در خواستگاری امکان گفت و گو و مشورت با دیگر اعضای خانواده فراهم است اما در ازدواج های مدرن غالبا چنین موقعیتی پیش نمی آید زیرا خانواده ها اصولاً از این چنین ارتباطی آگاه نیستند و آن را نمی پذیرند.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.